Kistermelői értékesítés: építsünk márkát!

Az előző cikkemben arról írtam, hogy kistermelőként milyen fontos az, hogy tisztában legyél, és felmérd a konkurenciádat és a lehetséges vásárlókat. Ezek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy elkezd felépíteni a brandat, a márkát.

Persze most jöhetne a kérdés: miért van szüksége egy kistermelőnek brandre, tehát egy márka felépítésére?

A válasz egyszerű: a 21. században élünk, az emberek sok esetben nem azt veszik ami jó, hanem azt, ami szép, mutatós. Ha a kettő párosul, tehát a terméked jó is és még jól is néz ki, és ezt megfelelően prezentálod a megfelelő helyen és időben (erről még a későbbiekben lesz szó), akkor nyert ügyed van!

Összeszedtem pár konkrét dolgot, amihez hozzájárul a megfelelően kialakított brand:

  • jó hírnév: a márkanév és megfelelően kialakított cégarculat egy kistermelő esetében is segít a jó hírnév elérésében
  • minőséget sugároz: egy egységes dizájn, jól csengő márkanév, gusztusosan tálalt termékek, jó fotók sokat dobnak nem csak a kinézeten, hiszen egy minőségi termék árát magasabb összegben megszabhatod. Magyarul ugyanazt a finom baracklekvárt egy sima befőttes üvegben, a tetejére alkoholos filccel írva, hogy baracklekvár nem fogok tudni annyiért eladni, mint szép címkével, jó marketinggel, márkanévvel.
  • közösségi érzés: bizonyára tudod, ez olyan mint a BMW-sek, meg az Apple rajongók stb. Igen, kistermelői termékekkel szemben is kitud alakulni egy “de jó ehhez a vásárlói csoporthoz tartozni” érzés. 🙂
  • márkahűség: mivel van márkanév, van hozzá tartozó dizájn és még sok egyéb (amiről később írni fogok) hamarabb kialakul az emberekben az, hogy óóó igen, ezt ismerem, ezt szeretném legközelebb is venni. Nem csak egy baracklekvár lesz a terméked a piacról, hanem az a konkrét márka, ami nagyon finom volt, és nagyon “bejött”.

Ahhoz, hogy a terméked jól nézzen ki, igényes megjelenésű legyen bizony egy kicsit dolgozni kell rajta. Mi a feleségemmel méhészeti termékeinket értékesítjük kistermelőként, és egy brandet, sőt igazából többet is felépítettünk erre. Szakmámból kifolyólag több száz vállalkozásnak és kistermelőnek is segítségére voltam már a márkaépítésben, és a cégarculat kialakításában, ezeket a tapasztalatokat szeretném veled is megosztani, hiszen rengeteg pénzt jelent egy jól felépített brand.

A brand, vagy márka egy összetett kép a vásárlóid, fogyasztóid szemében, amelynek a segítségével különböztetnek meg másoktól, akik pl. ugyanúgy baracklekvárt árulnak kistermelőként, mint mondjuk te.

Hogy konkrét példát is nézzünk a brandekre elég csak elindítani a böngészőt, máris találkozunk egy nagyon ismert márkával: Google. De a végtelenségig lehetne sorolni őket, ott a Coca-Cola, az Apple, de hogy magyart is nézzünk, ott van a Manna szappan, ami egy ismert magyar márka és mondhatni a semmiből hozták létre.

Tehát csak azért, mert kistermelő vagy neked is ugyanúgy lehet branded, saját márkád, sőt nagyon is javasolt. Így kitudsz tűnni a többiek közül, könnyebben azonosítanak téged és a termékeidet az emberek. Hidd el, aki sikeres kistermelő akar lenni, annak a brand, vagy magyarosabb szavakkal élve márkaépítés nélkülözhetetlen a sikerhez.

Na de mi is kell ahhoz a bizonyos márkaépítéshez?

Először is egy név. Nagyon fontos, hogy kitalálj egy nevet a márkádnak. Itt is egy kis kutakodás kell hozzá, mert elképzelhető, hogy már valaki használja, és egy bejáratott márkanévvel találod szemben magad. Nincs értelme ugyanazt a márkanevet választani, amit már más választott, arról nem is beszélve, hogy akár jogi problémákba is ütközhetsz.

A kutatás egyik lehetséges módja az internetes keresés: írd be a választott márkanevet a keresőbe, nézd meg Facebookon is, Twitteren stb. Ha sem a kereső nem dobja ki, sem a közösségi oldalakon nem találod meg, akkor valószínűleg sikerült valami olyasmit kitalálnod, amit más nem használ.

Fontos, hogy olyan nevet válassz a márkádnak, amit nem védtek le legalább Magyarországon. Persze, ha egyszer nemzetközi piacon is szeretnél megjelenni – akkor már nem mint kistermelő – akkor érdemes szétnézni a környező országok esetében is.

Ezt ezen az oldalon található keresővel megteheted: https://www.tmdn.org/tmview/welcome

Alaposan gondold meg, járd körbe a márkanevet, hiszen ez alapján fognak téged és a termékeidet beazonosítani a vásárlók. Ez mondhatni egy életre szól, és a sikeres vállalkozásod alappillére. Szánj rá elég időt, találj ki többet, beszéld meg a családod tagjaival, ötleteljetek. Lehet egy szó, lehet kettő, lehet anagramma, stb. Csak a képzelet szab határt. 🙂

Természetesen hiába egy tökéletesen felépített márka, ha a termék vagy a szolgáltatás mögötte silány minőségű. De mi kistermelők nem ipari mennyiségben állítunk elő, így nálunk ha ügyelünk, akkor nem megy a minőség a mennyiség rovására. Ha viszont hibázol, és silány minőséget állítasz elő, akkor oda a sok munka.

A következő cikkben már magasabb fokozatra kapcsolunk, tovább haladunk a márkaépítés kicsit rögös, de rendkívül jól jövedelmező útján. 🙂

Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkemről, és más hasznos tartalmakról akkor kérj emlékeztetőt! 🙂

SZUPER, kérek emlékeztetőt
Szólj hozzá!